Monday, February 27, 2017

Lipunmyyjänä Lahti2017 MM-kisoissa

Pääsin vapaaehtoiseksi Lahti2017 lipunmyyntitiimiin jonka laitoin ensimmäiseksi toiveekseni hakemusta täyttäessäni. Minulla ei ole aiempaa kokemusta lipunmyynnistä, mutta olen käsitellyt erilaisia kassakoneita, varausjärjestelmiä ja hoitanut tilityksiä työpaikoillani hotellien vastaanotossa. Tästä oli hyvin paljon apua, sillä lipunmyynnissä käytettävä kassakone oli hyvin yksinkertainen käyttää ja muistutti paljon jo käyttämiäni kassoja, joten minun ei tarvinnut oikeastaan oppia täysin uutena kuin Ticketmaster -järjestelmä.

Minulla oli yhteensä viisi vapaaehtoisvuoroa, kaikki putkeen torstaista maanantaihin. Paikkoja vaihdeltiin ja ensimmäisen vuoroni torstaina tein torin lipunmyynti & infopisteessä, seuraavat kaksi kisa-alueella infopisteessä ja pääportilla ja viimeiset jälleen torilla. Paikkojen vaihtaminen oli siinä mielessä hyvä asia, että näki hieman millaista eri pisteillä on ja pääsi kokemaan kisatunnelmaa alueella. Kuitenkin olisin ehkä mieluummin tehnyt kaikki vuorot samaan paikkaan, sillä tällöin olisi oppinut yhden paikan toimintatavat kunnolla. Nyt tuntui etenkin alkuun hieman haastavalta mennä aina uuteen paikkaan kun ei muutenkaan oikein tiennyt miten homma pyörii.

Ensimmäiset vuorot olin aivan eksyksissä ja olisin kaivannut hieman parempaa perehdytystä töihin ensimmäisinä päivinä. Toki meitä vapaaehtoisia oli hyvin paljon ja kovin syvällistä perehdytystä olisi ollut mahdotonta järjestää suuren vaihtuvuuden takia, mutta alkuun oli hyvinkin orpo olo kun ei tiennyt toimintatavoista, järjestelmästä eikä oikein mistään yhtään mitään. Asiakkaat tietenkin odottivat asiantuntevaa palvelua. Mutta tässäkin jälleen huomasi, että tekemällä oppii ja viimeisenä päivänä olo oli jo paljon itsevarmempi. Hieman jopa ihan harmitti kun työt loppuivat heti kun ne alkoivat sujua! Kaikki työkaverit olivat todella mukavia ja samassa veneessähän me kaikki kelluttiin, jokainen neuvoi ja auttoi toisiansa.
Torilta ei kisoja juuri päästy seuraamaan, ruokailuun mennessä ehti ohimennen vilkaista screeniä


Ennen kisojen alkua olin mukana pitämässä asiakaspalvelukoulutusta kaikille vapaaehtoisille. Meitä oli n. 15 hengen porukka LAMKilta ja suunnittelimme sisällön koulutuspäivien Viimeistelyleiri -osioon. Koulutuspäivinä pidimme pareittain useamman n. 15 minuutin mittaisen osion erilaisista asiakaspalveluun liittyvistä aiheista. Lisäksi autoimme muutenkin käytännön järjestelyissä koulutuspäivinä kuten tuolien järjestelyssä, ihmisten vastaanottamisessa sekä ohjaamisessa jne. Asiakaspalvelukoulutuksen lisäksi osallistuin lipunmyynnin sektorikohtaiseen koulutukseen sekä myöhemmin vielä kaksi tuntia kestäneeseen tilaisuuteen, jossa opettelimme järjestelmien käyttöä ja kävimme läpi yleistä infoa.

Kisatunnelmaa loppuunmyydyltä 25.2. lauantailta

Kaiken kaikkiaan kisat onnistuivat omalta osaltani mielestäni todella hyvin ja kokemus oli opettavaisempi kuin mitä odotin. Järjestelmät opin nopeasti ja oli hienoa huomata millainen muutos omassa työskentelyssä tapahtui viidessä päivässä. Ensimmäisten päivien eksynyt ja epävarma olo oli viimeisinä päivinä jo tiessään ja tilalle tuli itsevarmuus ja luottavainen fiilis omasta osaamisesta. Olisin tosin voinut etukäteen valmistautua hieman paremmin tutkiskelemalla infopaketteja ja nettisivuja enemmän. Mielestäni myös meidät ensikertalaiset kisoissa olisi voitu huomioida paremmin hieman yksityiskohtaisemmalla perehdytyksellä. Monet vapaaehtoisista olivat olleet Salpausselän kisoissa mukana aiemmin, toiset montakin vuotta, ja heillä oli tietenkin hieman eri lähtökohdat kun homma itsessään oli jo tuttua.

Olen kiinnostunut tapahtumanjärjestämisestä ja vapaaehtoistyö antoi hyvää lähikuvaa siitä, mitä kaikkea näin ison tapahtuman järjestämiseen liittyy ja millaista se on kun on täysi tohina päällä. Esimiehiämme seuranneena työ on selvästi todella kiireistä ja stressaavaa, mutta varmasti todella palkitsevaa.

Mieleenpainuvinta tapahtumasta oli luultavasti loppuunmyyty lauantai 25.2. Olin onnekas kun sain olla pääportilla vuorossa silloin, sillä sieltä pääsi edes hieman seuraamaan kisatunnelmaa. Fiilis kisa-alueella oli todella huipussaan ja ihmismäärä oli aivan valtava! Muuten lipunmyynnissä oltiin lähes koko ajan sisällä kopeissa, joten kisoja ei päässyt juurikaan seuraamaan.

Aion käydä vielä 5.3. sunnuntaina katsomassa kisoja ihan vain vieraana. Vaikka vapaaehtoispasseilla olisi päässyt joka päivä vapaa-ajalla kisoja seuraamaan, ei työvuorojen jälkeen ollut puhettakaan että olisi jaksanut vielä jäädä kisa-alueelle pyörimään. Työ oli kuitenkin melko hektistä, vaikkakin rauhallisempiakin hetkiä mahtui joukkoon ja henkilöstöä oli enemmän kuin tarpeeksi vuoroissa. Mielestäni on hienoa että minulla on mahdollisuus osallistua kisoihin sekä vapaaehtoisena että vierailijana, ainutlaatuinen tilanne joka tuskin toistuu ihan heti uudelleen!


Krista Mikkonen
04PAL16K

No comments:

Post a Comment