Saturday, March 18, 2017

Katsomo-opas Lahti2017-kisoissa

Olin MM-kisoissa katsomo-oppaana. Tehtäviäni olivat ihmisten lippujen tarkastus katsomoon mentäessä ja opastaminen oikeisiin katsomoihin. Vastailin myös parhaani mukaan asiakkaiden kysymyksiin ja opastin heitä tarpeen tullessa tai kerroin mistä kannattaa käydä kysymässä apua.
Jokaisen työvuoron alussa kokoonnuimme muiden katsomo-oppaiden ja tiimimme vetäjän kanssa. Kokoontumisessa käytiin läpi päivän kulkua ja jokaiselle annettiin omat työpisteet. Jos päivän aikana tulisi joitakin poikkeustilanteita, niistä kerrottiin myös alkutapaamisessa. Itse valmistauduin jokaiseen työvuorooni katsomalla sen päivän tapahtumien ja kisojen aikataulut, jotta olisi helpompi vastata ihmisten kysymyksiin, vaikkakin Lahti2017-kisojen sovelluksestakin sai tarpeen tullen apua.

Ennen kisoja osallistuin vapaaehtoisten koulutustilaisuuteen, jonne osallistui kaikki kisojen vapaaehtoiset. Kaikille pidettiin ensin pieni yhteinen osuus, jonka jälkeen vapaaehtoiset alkoivat jakaantua omia tehtäviään koskeviin koulutuksiin. Katsomo-oppaat osallistuivat yhteisen osuuden jälkeen asiakaspalvelukoulutukseen. Vielä tämän jälkeen katsomo-opas ryhmällämme oli oma tehtäväkohtainen perehdytys, jonka piti tiimimme vetäjä. Päivän viimeinen koulutustilaisuus oli mielestäni kaikista hyödyllisin. Siellä kerrottiin, mitä nimenomaan katsomo-oppaan tehtäviin kuuluu sekä kaikki käytännön asiat, kuten työvuoroon tuleminen ja yhteinen tapaamispaikka ryhmän kanssa ja niin edelleen. Vielä ennen kisoja kävimme kiertämässä kisa-aluetta katsomo-opas ryhmämme kanssa. Tämä oli myös minulle erittäin hyödyllistä, koska en ollut aikaisemmin kisapaikalla käynyt ja siellä tuli katsomot ja muut alueen paikat tutuiksi.

Kisat tarjosivat mielenkiintoisen oppimisympäristön ja oli hieno kokemus olla noin suuressa kansainvälisessä tapahtumassa mukana. Jokainen työvuoro oli erilainen ja toi omia haasteita. Oppimisympäristön vahvuuksia olivat suuren tapahtuman toimivuuden näkeminen lähietäisyydeltä. Eli esimerkiksi tapahtumapaikan sijoittelu, kuinka opasteet on laitettu, sekä wc-tilojen ja ruokapaikkojen määrä ja sijoittelu sopiviin paikkoihin. Katsomo-oppaan tehtävissä sain myös lisää kokemusta asiakaspalvelusta. Kisoissa asiakasryhmät olivat erittäin vaihtelevia, koska siellä oli ihan kaikenikäisiä ihmisiä sekä myös monesta eri maasta ja kulttuurista. Joten monenlaisia tilanteita oli, mutta niistä aina oppi uutta. Haasteita olivat välillä poikkeustilanteet, joista sai tiedon vähän liian myöhään, esimerkiksi katsomoiden täyttyessä jollain muulla kuin sen tietyn katsomon lipulla saattoi päästä katsomoon ja näin syntyi joitakin epäselviä tilanteita. Nopea tiedonkulku onkin varmasti haastavaa näin isossa tapahtumassa, mutta sitä voikin aina kehittää.

Mieleenpainuvin oppimiskokemus Lahti2017-kisoissa oli kokonaisuudessaan ruuhkaisin työvuoroni, koska silloin näki, millaista on työskennellä, kun on niin suuri ihmismassa tapahtumassa ja kuinka voidaan kuitenkin pitää asiat järjestyksessä. Asiakastilanteet olivat tällöin myös haastavimpia, koska katsomot alkoivat täyttyä ja ihmisiä jouduttiin myös ohjailemaan muihin katsomoihin. Kisojen mieleenpainuvinta tapahtumaa tai tilannetta en osaa tähän nimetä, mutta kokonaisuudessaan kisat olivat mieleenpainuvat ja olisi mukavaa tulevaisuudessakin päästä mukaan johonkin isoon tapahtumaan. 

No comments:

Post a Comment