Monday, March 6, 2017

Kisakummina Lahti2017 kisoissa



-          Työskentelin vapaaehtoisena asiakaspalvelutiimissä, tarkemmin sanottuna Kisakummit-ryhmässä (Smile in Smile out-ryhmä englanniksi). Osallistuin vapaaehtoisten koulutuksiin 18.1 ja 28.1 Lahden Urheilukeskuksessa. Koulutuspäivien jälkeen minulle tuli sellainen kuva, että toimisin lähinnä erityisryhmien vastaanottajana sekä niin sanottuna ”jonokummina”, mutta todellisuudessa kisakummina oleminen oli monipuolista asiakaspalvelutyötä sekä kisaoppaana toimimista.

-          Olin valmistautunut työtehtävään tutustumalla Lahti2017 nettisivuilta löytyvään informaatioon. Työn oppi kuitenkin parhaiten vasta paikan päällä työtä tekemällä. Joka työvuoron alussa kävimme kisakummien sekä ryhmänvetäjän kanssa kisapäivän ohjelmaa läpi, mihin kellonaikaan kilpailut alkoivat ja mitkä ovat hiihtoreitit, sekä kisavieraiden arvioitu määrä. Tämä ”briiffaus” selkeytti päivän kulkua.

-          Suurimmaksi osaksi ajasta työskentelin sisäänkäyntien läheisyydessä ja toivotin kisavieraat tervetulleiksi. Avustin ihmisiä esimerkiksi oikeiden katsomoiden löytämisessä ja jaoin lapsille aarrekarttoja sekä kannustustorvia. Muutamassa työvuorossa pääsin myös hiihtokatsomoon ohjaamaan kisavieraita paikoilleen sekä tekemään lumitöitä. Loppuunmyytynä lauantaina 25.2 jaoin karkkia pitkissä WC- ja ruokajonoissa oleville kisavieraille.

-          Me kisakummit olimme ensimmäiset työntekijät, jotka kisavieraat kohtasivat porteista läpi päästessään, joten meidän ohi kävellessään he kyselivät jos minkälaisia asioita, kuten: Mistä löytyy lähin WC? Mistä saa ostettua virallisia kisatuotteita? Mistä löytyvät ruokapaikat? Mikä on lyhin reitti Matkakeskukselle? Mille alueille saan mennä tällä lipulla? Mistä löytyy katsomo F3? ym. Ensimmäisinä päivinä en osannut vielä vastata kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin, mutta muutaman päivän jälkeen osasin vastata lähes kaikkiin kysymyksiin ja tarvittaessa ohjasin kisavieraita etsimään lisätietoa esimerkiksi infopisteistä.

-          Kisoissa asiakaspalvelukokemusta karttui runsaasti ja ihmisten kohtaamistaitoni kehittyivät. Koska kisavieraita oli monista eri maista, palvelin asiakkaita suomeksi sekä englanniksi. Joskus elekielikin oli tarpeen, jos yhteistä kieltä ei löytynyt. Suurin osa alueelle saapuvista ihmisistä oli hymyileviä ja hyväntuulisia, ja kisoissa vallitsi muutenkin todella positiivinen tunnelma. Tiimityötaidot kehittyivät myös ja oli tärkeää olla joustava, koska työskentelin tiiviisti muiden kisakummien kanssa.

-          Vahvuuksiani oli positiivinen ja ulospäin suuntautunut luonteeni,  minun oli helppoa kohdata kisavieraita. Asiakaspalvelukokemuksesta oli myös hyötyä. Heikkouteni oli ehkä se, että olen usein liian kiltti enkä välttämättä tuo omaa mielipidettäni aina julki enkä pidä omia puoliani. Etenkin kiireisimpinä kisapäivinä oli haastavaa kohdata kisavieraita, jotka purkivat turhautuneisuuttaan minulle valittamalla esimerkiksi liikenneruuhkista, pitkistä jonoista ym. Tuolloin piti pitää mielessä, ettei ota sellaisia kommentteja henkilökohtaisesti.

-          Mieleenpainuvimmat oppimiskokemukset olivat onnistuneet kohtaamiset kisavieraiden kanssa. Tuli tyytyväinen olo, kun onnistuin vastaamaan oikein asiakkaan kysymykseen ja näin ollen auttamaan häntä, ja palkaksi sain kiitoksen ja hymyilevän katseen.  Mieleenpainuvia tilanteita olivat myös kilpailuiden ratkaisuhetket, joita ehti seurata työskentelyn ohella (etenkin kun Suomi pääsi mitaleille!). Katsomoissa olleiden tuhansien ihmisten kannustus, heistä lähtevä huuto ja riemu oli tarttuvaa, ja oli aivan mahtava tunne kokea se kaikki paikan päällä. 




No comments:

Post a Comment