Friday, March 3, 2017

Lahti 2017 Lipunmyynti

Huomasin syksyllä ilmoituksen, että on mahdollista päästä työskentelemään vapaaehtoisena Lahti 2017 MM-kisoihin. En ollut aikaisemmin tehnyt minkäänlaista vapaaehtoistyötä, joten päätin laittaa heti hakemuksen menemään, sillä ajattelin sen olevan mahtava kokemus ja samalla saisin edistettyä opintoja. Ensimmäiseksi työtehtäväksi, johon halusin päästä, laitoin lipunmyynnin. Jännityksellä odottelin kuinkahan käy, pääsenkö mukaan kisoihin ja mihin tehtäviin. Kun tieto saapui, että mukana olen, en voinut olla kuin innoissani!



Valmistauduin kisoihin käymällä jokaisessa info- ja koulutustilaisuudessa. Ensimmäiset infotilaisuudet olivat lähinnä yleistätietoa kisoista ja vapaaehtoisten toiminnasta sekä organisaatiosta kisojen takana. Näissä tilaisuuksissa käytiin läpi myös asiakaspalvelun perusteita, jotka olivat itselle itsestäänselvyyksiä monen vuoden asiakaspalvelutyökokemuksen myötä. Kävin myös torilla katsomassa miltä ennakkolipunmyynti näytti. Eniten tietoa sai omasta hommasta vapaaehtoisena koulutuksesta, joka oli vain lipunmyyjille. Siellä käytiin läpi, miten Ticketmasterin-järjestelmä ja kassakone toimivat, mitä lippuja myydään ja onko jotakin oheismyyntiä. Tämän koulutuksen jälkeen olo oli varma, että hommat sujuvat, kun keskittyy tarkasti jokaiseen myyntitilanteeseen. Katselin myös läpi kisojen nettisivuja ja mietin valmiiksi, kuinka myyntitilanteet hoidetaan suomen kielen lisäksi englannin kielellä.

Ensimmäinen työvuoroni koitti 23.1. kisa-alueen sisäpuolella olevassa info-pisteessä. Kuten vähän pohdin etukäteen, info-pisteessä työ ei ole pelkkää lipunmyyntiä, vaan vastaan tulisi myös monenlaisia kysymyksiä. Tämä oli haastavaa etenkin kun kysymyksiä tuli koskien Lahtea, jossa en ole vielä kovin kauan asunut. Uutena asiana tuli myös lippujen upgradeus eli tiettyihin paikkoihin pystyi parantamaan/vaihtamaan lippunsa. Työvuoro meni vauhdikkaasta ja tapahtumasta oppi paljon uutta infoon tulleiden kysymysten myötä. Työvuoron lopussa oli lipunmyyntiin tullut jo hyvä rutiini ja kaikki alkoi sujui hyvin. Työvuoron päätteeksi laskin vielä kassan ja vein rahat yläkerran toimistoon.

Seuraava vuoroni oli lauantaina 25.2. pääportilla lipunmyynnissä. Tämä vuoro oli siitä erikoinen ja jäi mieleen, että päivä oli loppuunmyyty, mutta mediassa oli sanottu kaikkien pääsevän kisoihin, joten täytyi heti asennoitua myymään ”ei oota”. Hyvällä ja empaattisella asenteella asiakkaita kohtaan päivästä selvisi oikein hyvin ja asiakkaat olivat kovin ymmärtäväisiä, että virhe oli tehty jossain muualla kuin lipunmyynnissä. Päivän aikana oli myös myyntiä muille päiville ja oman vuoron päätteeksi laskin kassan välitilitystä varten.

Seuraavat päivät olin taas info-pisteen lipunmyynnissä, joissa tällä kertaa osasin itsekin hyvin vastata asiakkaiden esittämiin kysymyksiin. Kiiretilanteita oli etenkin lippujen upgradeuksen takia, mutta selvisimme hyvällä yhteistyöllä infon porukan kanssa oikein mallikkaasti.

Pidän tämmöistä oppimisympäristöä erittäin hyvänä. On hyvä päästä tekemään käytännössä töitä ja vieläpä kansainvälisissä kisoissa. Kassatyöskentely oli minulle ennestään tuttua, mutta opin paljon uutta lippujärjestelmästä sekä asiakaspalvelutilanteista englannin kielellä. Huomasin, mikä merkitys kielitaidolla on ja kuinka hyödyllistä olisi osata muutakin kuin englantia. Mm. venäjän ja ruotsin kieli olisivat vahvuus tämänkaltaisissa tapahtumissa. Työ opetti myös toimimaan erilaisten ihmisten kanssa, niin asiakkaiden kuin uusien työkavereiden. Vaikka oma hommani oli työskennellä lipunmyynnissä, opin siinä samalla myös infopisteen sekä koko kisaorganisaation toiminnasta. Tämä oli minusta hyvää oppia, jos joskus tulevaisuudessa on mukana järjestämässä tapahtumia.

Tulevissa tapahtumissa olisi hyvä ottaa huomioon, että jokaisessa pisteessä on selkeät ohjeet tulostettuina, näitä ei ensimmäisiä päivinä löytynyt ja se työllisti turhaan esimiestehtävissä olevia, kun joutua soittelemaan ja varmistamaan toimintatapoja. Infopisteessä työskennellessä, joutui myös joka päivä toteamaan, ettei muualla lipunmyynnissä oltu perillä, miten lippuja voidaan upgradeta, joten oli paljon tilanteita, joissa asiakkaille oli lupailtu vaihtoehtoja, joita ei pystytty toteuttamaan. Eli tästä olisi ollut hyvä kertoa joka aamu selkeästi muihinkin pisteisiin ja painottaa myyjiä olemaan tarkkana mitä luvataan ja onhan asiakas varmasti tietoinen mihin on lippunsa ostanut. Tämmöisistä tilanteista oppi hyvin, mitä kaikkea on otettava huomioon, jos joskus olisi järjestämässä vastaavanlaista myyntiä. Näitä seikkoja lukunuottamatta, kisat olivat kaikin puolin onnistuneet ja erittäin hyvin järjestetty lipunmyynnin osalta.

Mieleenpainuvinta kisoissa oli huikea tunnelma ja vaikka aina asiat eivät sujuneet, pysyttiin silti positiivisina ja rauhallisina, jolloin tilanteet saatiin hienosti silti ratkaistua. Hieno oli todistaa paikan päällä suomalaisten fiiliksiä Iivon kultamitalin saavutuksesta sekä pettymyksestä norjalaisen kanssa törmäyksestä. Tuli nähtyä myös Antti Tuisku ja Pete Parkkonen eli oheisohjelmasta pääsi myös nauttimaan ja oli mukava, että vapaaehtoiset pääsivät alueelle joka päivä ja myös näihin oheisohjelmiin mukaan. Kaiken kaikkiaan kokemus oli oikein positiivinen ja opettavainen, jos oma aikataulu olisi antanut myöden olisi mielellään voinut tehdä pari lisävuoroakin.


Tuija Järvinen

04LII16S1

No comments:

Post a Comment