Thursday, March 23, 2017

Lahti 2017: VIP-Hostess

Olen jo liiketalouden opintojeni alusta lähtien halunnut edistää opintojani käytännön kautta. Osallistuminen erilaisiin projekteihin on mahdollistanut sen, että olen voinut hyödyntää koko opiskeluaikani työelämän taitojen omaksumiseen ja verkostoitumiseen. Mahdollisuudet erilaisiin opiskelumenetelmiin antavat virtaa opiskeluun, ja pidänkin tätä yhtenä ammattikorkeaopintojen parhaista puolista. Kun sain kuulla, että LAMK:n opiskelijoille tarjotaan tilaisuus antaa oma työpanoksensa myös MM-kisatapahtumaan, kiinnostuin heti.


Pääsin mukaan VIP-Hostess -ryhmään, jonka vastuualueena on toimia kaikkien VIP-tilojen tuottajien apuna asiakaspalvelussa. VIP-tiloissa tarvitaan apua asiakasneuvontaan, tiedottamiseen ja esimerkiksi kisalahjojen jakamiseen. Tehtävässä täytyy olla valmis vastaamaan kaikenlaisiin kysymyksiin kisoista, alueesta ja ohjelmasta ja toisaalta taata asiakkaiden viihtyvyys. Tehtävän sisältö onkin pääosin neuvontaa, edustamista, jutustelua ja mukavan ilmapiirin ylläpitämistä.





Osallistuin vapaaehtoisten yleiseen koulutukseen keskiviikkona 18.1. ja lisäksi meillä oli VIP-Hostess -ryhmän omat koulutukset 18.1. sekä 20.2. Koska minulla on jo ennestään paljon kokemusta asiakaspalvelusta ja esimerkiksi messuilla työskentelystä, en saanut vapaaehtoisten yleisestä osuudesta kovin paljoa irti. Sen sijaan tehtäväkohtaiset koulutukset tarjosivat jo enemmän tietoa konseptista, cateringista, tiloista ja tehtävästä itsessään.

Tiesin jo ennakkoon, että MM-kisat ovat dynaaminen ja vaihteleva työskentely-ympäristö. Minulla oli vuoroja useammassa eri VIP-tilassa, joiden asiakasmäärät ja ohjelma vaihtelivat paljon päivien mittaan. Tämänkaltaisissa suurtapahtumissa työskentely edellyttääkin ja samalla kehittää joustavuutta, paineensietokykyä ja yleisiä asiakaspalveluvalmiuksia. On sanomattakin selvää, että näissä asioissa ei tule ikinä valmiiksi - asiakaspalvelijana itseään on aina varaa kehittää. Oheisesta nelikentästä ilmenevät minusta tärkeimmät piirteet koskien Lahti 2017 -kisoja oppimisympäristönä.






Itselleni tärkeimpänä antina kisoissa oli mahdollisuus verkostoitua tapahtumatuotannon ammattilaisten kanssa. Tapahtumatuotanto on kiinnostava kenttä, jossa jokainen projekti on erilainen ja tuo mukanaan omanlaisiaan haasteita. Osallistumisen ja työnteon ohella suurtapahtumat ovatkin hieno tilaisuus päästä tarkkailemaan tapahtuma-alan ammattilaisten toimintaa ja esimerkiksi asiakkaan palvelulupauksen suunnittelua ja täyttämistä käytännön tasolla. Tärkeintä antia kisakokemuksessa olikin juuri kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen ymmärtäminen. Yksittäisiä hienoja tilanteita työssä oli kaikki yhteistyö monien urheilupiirien tunnettujen kasvojen kanssa ja kävipä Ruotsin kuningaskin
tiloissamme lounastamassa eräänä
päivänä.



Kaikkinensa MM-kisoista jäi kuva ammattimaisesti ja hallitusti tuotettuna suurtapahtumana. Arvostan suuresti sitä, että opiskelijoille oli annettu hieno mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa asiakkaiden kisakokemukseen. Nähdäkseni opiskelijat hoitivat työnsä yhtä suurella innolla ja hyvällä draivilla kuin muutkin työntekijät ja vapaaehtoiset - opiskelijoissa on huima potentiaali. Soisinkin myös muiden alueen toimijoiden hyödyntävän opiskelijoita laajemmin projekteissaan, ja toisaalta oppilaitoksen tukevan työelämäpohjaista opiskelua kaikin tavoin ja panostavan työelämäyhteistyöhön. Juuri projektien, osallistumisen ja verkostojen luomisen kautta opinnoista saa todellisen ponnahduslaudan tulevaisuuteen.


Ihanaa kevään jatkoa blogin lukijoille! 🌞

No comments:

Post a Comment