Sunday, March 19, 2017

Lahti2017 Katsomo-opas


Toimin kisoissa katsomo-oppaana, viitenä päivänä. Katsomo-oppaat toimivat aina pareittain katsomojen sisääntulo aukoilla tarkistamassa kävijöiden lippuja. Tämän lisäksi päivien aikana opastettiin ja autettiin asiakkaita parhaan mukaan.
Työpäiviin valmistauduttiin kokoontumalla ennen jokaista työvuoroa, jossa kerrottiin päivän työskentely piste sekä käytiin läpi mahdolliset muutokset. Tämän lisäksi itse valmistauduin päiviin selvittämällä päivän kisaohjelman, jotta osaan kertoa niistä asiakkaille, mikäli niistä tulee kysyttävää. Lisäksi latasin Lahti2017 applikaation, josta oli helppo nopeasti selvittää monia asioita. Ennen kisoja järjestettiin kaikille vapaaehtoisille koulutustilaisuus sekä walking through päivä, joihin molempiin osallistuin. Walking through päivänä tutustuimme kisa-alueeseen kävelemällä alue läpi. Koulutustilaisuudessa oli alkuun kaikille yhteinen asiakaspalvelu koulutus, jonka jälkeen siirryimme jokainen oman työryhmän kanssa tehtäväkohtaiseen perehdytykseen. Varsinkin tämä katsomo-oppaiden oma koulutus oli mielestäni hyödyllinen, koska siellä kerrottiin meidän työtehtävistä sekä käytännön asioista. Asiakaspalvelu koulutuksen koin melko turhaksi, koska olen töissä asiakaspalvelu tehtävissä. Toisaalta, kertaus on opintojen äiti ja hyvä palauttaa mieleen ihan perus asioitakin.
Kisat tarjosivat mielenkiintoisen ja kansainvälisen oppimisympäristön. Vaikka työtehtävät olivat joka päivä samanlaiset, kohtasi sitä silti päivittäin uusia asiakastilanteita. Vahvuuksia oppimisympäristössä oli kansainvälisyys, pääsi puhumaan englantia ja näkemään erilaisia kulttuureja.  Kisoissa oli mielestäni hyvin huomioita ihmisten tarpeita ja kaikkia palveluita oli hyvin saatavilla, vessoja, ruokakojuja sekä lämmittelytiloja.  Oppimisympäristönä heikkoutena oli työtehtävien yksipuoleisuus, työtehtävissä ei ollut lainkaan vaihtelua, vaikka katsomo saattoi vaihtua, työtehtävät pysyivät samana. Itse kisoissa kehitettävää oli opasteiden sijoittelu, niitä olisi mielestäni voinut olla enemmän sekä paremmilla paikoilla. Lisäksi olisin kaivannut voimakkaampaa visuaalista ilmettä kisa-alueelle. Nykypäivänä tapahtumien visuaalinen ilme on todella tärkeä asiakas viihtyvyyden kannalta, ja siinä ainakin olisi lahden kisoilla kehitettävää.
Opin tapahtuman järjestämisestä ainakin sen kuinka paljon eri asioita on otettava huomioon onnistuneen tapahtuman luomiseksi. Ja sen kuinka paljon töitä ja työntekijöitä tarvitaan tämänkokoisen tapahtuman järjestämiseen. Omasta tehtävästäni opin kansainvälistä asiakaspalvelua, opin toimimaan urheilu tapahtumassa ja pääsin näkemään, miten suuri massa ihmisiä käyttäytyy.
Mieleenpainuvin oppimiskokemus kisoissa oli mäkimontussa, sen ollessa lähes täysi. Se oli kiireisin työvuoroni ja sen takia myös paras. Aika kului nopeasti ja asiakkaita oli paljon. Opin toimimaan stressaavassa tilanteessa, jossa oli pakko ottaa kontaktia kiireisiin ihmisiin. Mieleenpainuvin tilanne kisoissa oli tietenkin Iivon voitto! Se oli hieno hetki.
/Petra

No comments:

Post a Comment